joi, 7 iunie 2018

Centenar romanesc- Curcubeu peste Prut!

FIȘA  DE ACTIVITATE


Numele și adresa unității de învățământ:
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,ION CREANGĂ”  SUCEAVA,
Bulevardul 1 Decembrie 1918, fn, Telefon: 0230-102210;

Nivelul de învățământ: primar, gimnaziu
Numărul elevilor din școală: 1269

1
Nr. total de elevi din învăţământul (clasele I-IV)
797
2
Nr. total de elevi din învăţământul gimnazial (clasele V –VIII)
                 544

Numărul colectivelor/claselor de elevi: 46
    - clase primare- 26
    - clase de gimnaziu-20
Numărul profesorilor din școală: 57
Coordonatorul activității: prof.Oltea Prelucă, profesor de istorie, tel. 0749206432, adresă email olteapreluca@yahoo.com

Titlul activității: „ CENTENAR ROMÂNESC-CURCUBEU PESTE PRUT”

Domeniul: CULTURAL

Durata: 4 zile(25-28 martie 2018)

Locul: Suceava-Ruginoasa-Iași- Chișinău-Orhei-Pistruieni-Soroca-Pererita- Suceava

Scopul:
                                    Realizarea unor activităţi extraşcolare vizând dezvoltarea interesului elevilor pentru istoria  românilor şi pentru promovarea în rândul tinerii generaţii a unor valori identitare( patrie, limbă, credință, cultură, spirit civic), prin recunoașterea acestor valori, transpunerea lor în cotidian și raportarea adecvată la modelul cultural românesc.

Obiectivele educaționale ale activității:
           sensibilizarea elevilor cu privire la marile momente ale istoriei românilor de pretutindeni;
           identificarea, promovarea și popularizarea adevăratelor modele pentru societatea contemporană
            dezvoltarea competenţelor de informare şi documentare, de organizare şi transmitere a informaţiilor despre patrimoniul cultural (local, naţional);
           dezvoltarea competenţelor de a „învăţa să înveţi”, a gândirii critice, a încrederii în propriile forţe de afirmare şi dezvoltare, prin raportare adecvată la modele;
           dezvoltarea relaţiei de comunicare şcoală–familie–comunitate, prin manifestarea spiritului democratic prin toleranță și relații interculturale, egalitate între sexe, respectarea drepturilor omului, gestionarea pacifistă a conflictelor, valorizarea persoanei, a nonviolenței;
           formarea abilităţilor cultural-ştiinţifice, prin abordarea transdisdisciplinară a conţinuturilor şi prin valorificarea resurselor info-documentare;
          exersarea competenţelor de comunicare, de lectură critică şi scriere creativă, prin dezvoltarea creativităţii şi a spiritului competitiv.

Elevi participanți: 544
Proiectul s-a adresat unui grup țintă format din elevi ai școlii noastre cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani. Numărul total al elevilor participanți a fost: 17+124 beneficiari direcți (participanți la activitățile organizate în parteneriat, 17 din România, 124 de la Pistruieni) și 527 beneficiari indirecți (prezenți la activitățile de diseminare, participanți ca spectatori), dar și 156 beneficiari indirecţi la nivelul şcolii: părinți(CRP la nivelul școlii) și profesori participanți la activitatile de diseminare.
Procentul elevilor participanți direcți, din numărul total al elevilor grupului țintă din școală a fost de 3%.
Numărul total al profesorilor participanți a fost de 57: 2 beneficiari direcți (coordonatori/îndrumători pe secțiuni) și 55 beneficiari indirecți (profesorii din CP)

Agenda activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului la
Școala Gimnazială “Ion Creangă” Suceava

Nr. crt.
secţiunea
Tematica/
Activități
Nr. Participanţi
/ clase
Tip activitate
Profesori coordonatori
1
”Pași spre Basarabia”
(pregătirea          parteneriatului)


           








“Basarabia-pământ românesc”
150 elevi (cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
Cercetare documentară despre istoria Basarabiei


Oltea Prelucă


“Vers pentru Basarabia”
30 elevi
(cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
Selecția de texte ce vor fi interpretate la Pistruieni

Oltea Prelucă
“100 de cărți pentru 100 de ani”

544 elevi
(clasele de gimnaziu)
Colectare de carte pentru școala Pistruieni
Oltea Prelucă
Elena Roboschi
“Sub domnia legii”

17 elevi, 34 de părinți ai acestora, 2 cadre didactice
Redactarea tuturor materialelor necesare realizării unei excursii tematice:plan, colaboratori turism, documente individuale, documentare MAI, etc.
Oltea Prelucă

“Temelii…”


Redactarea materialelor necesare demarării unui parteneriat educațional cu școala de la Pistruieni


Oltea Prelucă
2
“Curcubeu peste Prut”


“Maluri de Prut”
17 elevi
(cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
documentare ştiinţifică relativ la obiective istorice din dreapta și stânga Prutului: Ruginoasa, Iași, Chișinău, Orhei, Pistruieni, Soroca, Pererita
Prof. Oltea Prelucă
„La drum, prin Țara lui Vodă Ștefan…”
17 elevi
(cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
Excursie tematică
Prof. Oltea Prelucă
Prof. Elena Roboschi
„Curcubeu peste Prut”

17 elevi
(cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
120 elevi și 10 cadre didactice de la Pistruieni
Vizită la Școala Pistruieni
Activități în parteneriat
Discutarea unui calendar comun de activități
Semnarea acordului de parteneriat
Prof. Oltea Prelucă
“Gânduri,impresii,visuri…”

17 elevi
(cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)

Discuții și realizarea feed back ului
Prof. Oltea Prelucă
Prof. Elena Roboschi

Împărtășind prietenilor din preaplinul sufletelor noastre….
“De la noi, vouă, colegi!”






“Așa arată Basarabia română!”
-60 elevi – participanții la excursie și elevii din CE
- 580 de elevi de gimnaziu

Cadrele didactice ale școlii- in cadrul CP
Prezentarea de impresii, fotografii, cantece si versuri despre romani si romaneste.
Prof. Oltea Prelucă


Descrierea activității:

Săptămâna Şcoala Altfel din acest an şcolar a coincis, la Școala Gimnazială “ION CREANGĂ” Suceava, cu perioada în care, în contextul Centenar România Mare, am aniversat 100 de ani de la unirea Basarabiei cu România. Sub semn aniversar, şcoala noastră și-a propus câteva activități special dedicate marelui moment istoric. Elevii şi profesorii școlii şi-au sărbătorit Patria, făcând cunoștință cu cateva evenimente și personalități marcante implicate în procesul constituirii statului national unitar.
Proiectul educaţional a cuprins activităţi interactive, de tip intercultural, sesiuni de documentare ştiinţifică, excursie în Republica Moldova, cu vizitarea unor obiective culturale simbolice, încheierea unui parteneriat școlar cu o școală din stânga Prutului, proiecţii de film, expoziție de fotografie, concurs gen „Cine ştie câştigă”, moment cultural-artistic.
Activitatea noastră a vizat, în primul rând, cunoaşterea de către elevi a contextului general în care s-a realizat Unirea, a etapelor Unirii, a importanței acestui act politic, precum și a unor personalități basarabene,  tocmai pentru a insufla elevilor interesul pentru cunoaşterea celor care le pot fi modele culturale și morale.
Vizita în Moldova de dincolo de Prut s-a vrut a fi șansa de a comunica cu oamenii locului, de a auzi limba română vorbită acolo, de a înțelege că moldovenismul neamului și limbii vorbite acolo sunt niște aberații, de a se împărtăși cu frumusețea și bogăția unor locuri despre care nu știau decât din puținele rânduri ale unor cărți.             Cunoașterea este esența dreptei judecăți și din această perspectivă am realizat excursia respectivă.
Parteneriatul educational inițiat, cu doar câteva acțiuni propuse pentru început, este rezultatul cântăririi relațiilor noastre cu Europa de Vest și de Est, deopotrivă, și al constatării că, din nefericire, avem mai degrabă relații cu școli occidentale decât cu cele ale fraților români basarabeni. În consecință, am oferit, ca răsplată a ospitalității extraordinare de care ne-am bucurat la Pistruieni(un sat care are mai puțini locuitori decât avem noi elevi în școală!), peste 150 de cărți(literatură românească și străină clasică și modernă, literatură pentru copii românească și universal, manual și caiete de lucru, lucrări de pedagogie și didactică, etc), cărți intrate în patrimonial bibliotecii școlare de la unitatea gazdă.
Am cântat, am recitat, am dansat împreună cu colegii-gazde, am depănat impresii despre lumea comună căreia îi aprținem, despre eroi de ieri și de azi, despre oameni și locuri, despre vise și visuri, despre nădejdi și temeri, despre prietenie și falsa prietenie, despre România și Moldova, despre bine și rău, despre multe, mari și mărunte.
Coordonatorul activităților proiectului la Școala Gimnazială “Ion Creangă” Suceava a fost prof.Oltea Prelucă, iar la Școala Pistruieni a fost prof. Aurica Bargan, directorul unității școlare.
În cadrul proiectului, elevii noștri au realizat activități după un program realizat în școală de coordonatorul proiectului, stabilit de comun acord cu elevii care și-au dorit implicarea și cu coordonatorii de la școala parteneră.

Rezultatele obținute:

dezvoltarea competențelor de lucru în echipă și a abilităţilor sociale la elevii din clasele implicate direct în proiect(VI A, VII B,C,D, VIII B);
dezvoltarea competenţelor de informare-documentare/abilităţi practice / abilitati de gestionare (organizare şi planificare) a timpului / abilități TIC;
40 de elevi cu abilităţi de voluntariat;
identificarea unor elevi cu reale abilităţi artistice (abilitati muzicale,recitare) și dezvoltarea acestor abilități(Simina, Erika, David, etc);
sporirea interesului părinţilor elevilor pentru activităţile extraşcolare;
prestigiul şcolii crescut la nivel naţional prin activităţile propuse şi desfăşurate în cadrul temelor proiectului educaţional.
DVD-uri cu imagini din cadrul activităţilor;
fotografii din timpul activităților- expoziție și pe pagina de facebook a şcolii.
produsele realizate de elevi în timpul activităților (prezentări PowerPoint, desene, afișe, pliante, postere, fotografii, jurnale de excursie, articole în presă, diplome, testimoniale, etc. );

Continuitatea activităţii/proiectului:

La finalul realizării activităților din proiectul Centenar românesc- Curcubeu peste Prut, elevii, profesorii și părinții care au participat la activități sau la ședințele cu părinții, și-au manifestat aprecierile față de tot ce s-a realizat în acest proiect, manifestându-și dorința de a participa și, mai ales, de a susține activitățile următoare care se vor derula în cadrul parteneriatului încheiat cu școala de la Pistruieni, Republica Moldova. Astfel, s-a discutat și aprobat organizarea unei școli de vară cu tematică cultural-națională, care să permită învățarea de cântece și dansuri populare românești, lecturarea și ilustrarea unor lucrări literare cu tematică națională, precum și organizarea altor activități dedicate aniversării Centenarului României Mari: expoziții, spectacole, concursuri tematice, excursii tematice, activități împreună cu elevii de la Pistruieni care ne vor fi musafiri în noiembrie 2018.
Ca element de continuitate s-a propus ca proiectul să fie permanentizat, cu ediții succesive pe diverse tematici, astfel încât colaborarea să devină permanentă, cele două școli să fie promotoare ale activității unioniste la nivelul generațiilor de viitori cetățeni care se formează acum în școală. Mai mult, se dorește a se redacta, în anul școlar următor, aplicații pentru proiecte cu finanțare europeană care să aibă ca parteneri cele două școli românești din dreapta și stânga Prutului.

Motivaţia propunerii proiectului

        Secvența de Timp în care trăim- anul 2018- are o semnificație aparte în viața poporului român de pretutindeni; marcarea unui secol de existență a statului național unitar, creat la sfârșitul primei conflagrații mondiale. Este o bună ocazie pentru readucerea în memoria colectivă a luptei de veacuri a romanilor pentru unitatea și integritatea națională. Poporul român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma primului război mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa. Este Centenarul României, dar și al nostru, al tuturor românilor. Ființa noastră este încărcată de sacrificiul făcut de strămoșii noștri pentru a-și apăra ființa și identitatea. Noi suntem datori țării în care ne-am născut și este timpul să învățăm să o prețuim la adevărata ei valoare. Din această rațiune s-a conturat proiectul CENTENAR ROMÂNESC care îți propune, înainte de toate, dezvoltarea şi consolidarea si manifestarea sentimentului patriotic la elevii de gimnaziu, în contextul manifestării unui interes tot mai scăzut pentru învățare, ăn general, și pentru istorie, în special. Implicarea în proiect conduce nu doar la îmbogăţirea cunoştinţelor istorice, ci și la înțelegerea faptului că Marea Unire din 1918 a fost şi  este unul dintre momentele cele mai importante pentru poporul nostrum, prin consecințele materiale și morale create, dar și la stimularea expresivităţii prin interpretarea de poezii  și cântece  și exprimarea imaginației creatoare prin  desene, postere și eseuri.  CURCUBEU PESTE PRUT este doar o parte din proiectul consacrat sărbătoririi centenarului României Mari și desfășurarea sa a fost favorizată de perioada stabilită de Consiliul de Administrație al școlii pentru programul Școala altfel (26-30 martie 2018), perioadă care a cuprins și aniversarea a 100 de ani de la momentul în care, la 27 martie 1917, Sfatul Țării de la Chișinău hotăra unirea Basarabiei cu Țara.
Rezultatele proiectului nostru sunt sustenabile pe termen mediu în raport de: stimularea motivaţională  a elevilor pentru activităţile extraşcolare prin promovarea creativităţii, a lucrului în echipă şi a competitivităţii, prin focalizarea activităților pe formarea comportamentelor adaptative care transpun elevii în viața reală, prin realizarea de conexiuni între competențele specifice disciplinelor din trunchiul comun și abilitățile de viață, prin  utilizarea resursele info-documentare.

Testimoniale

“Acolo[la Pistruieni]am dat mâna cu frații nostri, am cântat împreună și ne-am promis că nu vom lăsa pe nimeni și nimic să ne fure visul nostru de a dăinui împreună în Patria Mamă-România. Și ne-om ține drepți și tari, să cinstim Lumina/În fața lui Dumnezeu, una-i Bucovina!/ Și ne-om tine fruntea sus, cum ni-i scrisă slova/În fața lui Dumnezeu, una e Moldova!” (David P., 14 ani, VII B)

“Ne-a dat șansa să ne cunoaștem frații de peste Prut. Ne-a arătat că, deși ei au trecut prin multe greutăți, nu și-au pierdut patriotismul și au fost puternici. De fapt, noi suntem unul și același popor. Numele de Moldova e doar territorial. România și Moldova nu sunt două țari diferite, chiar dacă le desparte frontiera. <<Salutăm în voi o parte frumoasă a unui vis care niciodată nu se va șterge….Trăiască copilul cel mai mic, dar poate cel mai voinic, al României Mame>> spunea, cu un veac în urmă, regale Ferdinand, salutând unirea Basarabiei cu România. Să fim demni de această moștenire!”(Sofia P. 15 ani, VIII B)

“Toate activitățile mi-au trezit emoții profunde. Am plâns de emoție, am tremurat….mi-a tremurat vocea când am vorbit cu ei, cu frații noștri din Pistruieni….Au fost emoții mult prea mari ca să poată fi exprimate în cuvinte….A făcut-o minunat, cu ceva ani în urmă, basarabeanul Adrian Păunescu: <<Hai să punem granița-n desagi!>>[…]<<Neamul nostru e în amândoi>>[…]<<Orice-ar fi, aceeași ne e mama>>. Sincer spun că, deși am fost în altî țară, eu nu m-am simțit străină. Am simțit că am revenit într-o parte mai puțin cunoscută a casei mele.(Erika L, 14 ani, VII B)

“Excursia aceasta mi-a oferit ocazia de a vedea personal ceea ce până acum știam doar din auzite. A fost o experiență de viață plăcută pe care am avut-o împreună cu colegii mei și doamna dirigintă în săptămâna Școala altfel.(David T, 14 ani, VII D)

         În an centenar, activitatea de la Școala din Pistruieni-Republica Moldova a avut un ecou mult mai  emoționant. A fost o îmbrățișare caldă , în zi de sărbătoare, între prieteni știuți, dar necunoscuți.  Fiecare zâmbet a fost un semn de ”bun venit”, fiecare cuvânt - o promisiune ”de revedere”. Cele câteva ore petrecute împreună au confirmat faptul că orice graniță poate fi trecută, orice bariere pot fi înlăturate, pentru că suntem <<uniți în cuget și-n simțiri>>”   (prof. E. Roboschi)

“Da, a meritat din plin să particip la această excursie! Am plecat de acasă și am ajuns tot acasă. Am plecat de lângă părinții și sora mea și am ajuns lângă frații și surorile mele. Am parcurs sute de kilometric ca să îi întâlnesc, să îi văd, să îi aud. I-am văzut; îmbrăcați românește, cu surâsul pe chip, cu emoția intâlnirii, cu bucuria de a fi împreună. I-am auzit; au recitat și au cântat într-o limbă română dulce, blândă, înmuiată parcă în mierea și vinul Moldovei străvechi. Am cântat cu ei. Am dansat cu ei. Mi-au rămas în inimă.”(Simina B, 14 ani, VII D)

                        „A fost o ieșire recreațională cu diverse obiective. Am celebrat Centenarul României Mari într-un mod util și plăcut, am învățat puțină istorie a fraților noștri de peste Prut, am cunoscut oameni buni și locuri minunate.” (Andrei R, 12 ani, VI A)

“A călători împreună cu copiii a fost fascinant. Am avut ocazia să cunosc suflul generației din  care face parte și copilul meu dintr-o perspectivă rară- aceea a unor spații și situații non formale, scot mult mai ușor la lumină adevărata lor personalitate. Am descoperit, alături de ei, o Basarabie minunată, locuri mirifice, oameni gospodari și primitori, o limbă română nealterată, aspecte care m-au convins că trebuie să revin aici cu întreaga familie, pentru a continua să ne bucurăm de ceeace, pentru atâta vreme, ne-a fost interzis.”(Alin P, tatăl elevei Sofia P)

“Această experiență m-a ajutat sa îmi cunosc mai bine colegii și să îmi doresc mai multe ieșiri împreună cu ei și mă bucur enorm că am avut această ocazie și mi-ar fi plăcut să nu se termine atât de repede, dar sunt sigur că vor fi și alte deplasări tot la fel de frumoase precum aceasta.”(Ioan V, 14 ani, VII B)

“Vreau să mulțumesc doamnei profesoare în primul rând pentru că a organizat excursia. Mai apoi, pentru că în aceste puține zile ne-a fost și mama, și prietenă, și profesoară. Spun mamă pentru că a avut grijă ca noi să ne simțim bine și ne-a protejat. Spun prietenă pentru că am vorbit vrute și nevrute, am râs și nu am simțit bariere. Și spun profesoară pentru că ne-a învățat atâtea lucruri uimitoare într-un alt mod și, sinceră să fiu, nu știu dacă aș fi învățat atâtea altundeva și altcumva.” (Erika L, 14 ani, VII B)


             „Excursiile te învaţă mai mult decât zece biblioteci la un loc” spunea cândva profesorul Nicolae Iorga. Asta reprezintă și pentru mine, profesor de istorie de mai bine de trei decenii, excursiile pe care le realizez împreună cu școlarii mei( cu ajutorul părinților lor, firește, pentru că autoritățile românești n-au înțeles, încă, importanța acestei alternative educaționale!).
Învățăm, în acest fel, istorie și geografie, civism și omenie, cântece și gastronomie, botanică și etnografie, povești și poezie; experimentăm, comparăm, dansăm, redesenăm trasee militare și iubiri celebre, descoperim oameni, locuri și comori de existența cărora nici nu știam înainte, dar, mai ales, cnstruim relații noi, pe care ni le dorim a fi eterne. Așa s-a întâmplat și acum și cred că elevilor mei le va fi mai clară imaginea românismului transprutean și, în perspectivă, vor fi activiști pro-unioniști, așa cum sunt și mulți alții dintre foștii mei elevi. (prof. O.Prelucă


























          În loc de concluzii


           Rugăciune pentru Basarabia


Aşează, Doamne, lumea cum ai vrut!
Veacul se duce, vremea e târzie;
la Tine-n ceruri, cineva mai ştie
pământurile noastre peste Prut?
Fă să ne pară că ni s-a părut
că-n ele creşte doar zădărnicie;
Doamne, Te strigă-ntreaga Românie
-n pământurile nostre peste Prut!
Fă să se poată, dacă s-a putut,
paharul să ni-l treci în clipa sumbră.
Ia-ţi cârja Ta, o, Doamne, ia şi umblă
-n pământurile noastre peste Prut
ca să mărturisim că Te-am văzut!
Aşează Doamne lumea cum ai vrut!

Horia Bădescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu