FIȘA DE
ACTIVITATE
Numele și adresa unității de învățământ:
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,ION CREANGĂ” SUCEAVA,
Bulevardul
1 Decembrie 1918, fn, Telefon: 0230-102210;
Nivelul de învățământ: primar, gimnaziu
Numărul
elevilor din școală: 1269
1
|
Nr. total de elevi din învăţământul
(clasele I-IV)
|
797
|
2
|
Nr. total de elevi din învăţământul gimnazial
(clasele V –VIII)
|
544
|
Numărul colectivelor/claselor de elevi: 46
- clase primare- 26
- clase de gimnaziu-20
Numărul profesorilor din școală: 57
Coordonatorul activității: prof.Oltea
Prelucă, profesor de istorie, tel. 0749206432, adresă email olteapreluca@yahoo.com
Titlul
activității: „ CENTENAR
ROMÂNESC-CURCUBEU PESTE PRUT”
Domeniul: CULTURAL
Durata: 4 zile(25-28 martie 2018)
Locul: Suceava-Ruginoasa-Iași- Chișinău-Orhei-Pistruieni-Soroca-Pererita- Suceava
Scopul:
Realizarea
unor activităţi extraşcolare vizând dezvoltarea
interesului elevilor pentru istoria românilor
şi pentru promovarea în rândul tinerii generaţii a unor valori identitare(
patrie, limbă, credință, cultură, spirit civic), prin recunoașterea acestor
valori, transpunerea lor în cotidian și raportarea adecvată la modelul cultural
românesc.
Obiectivele educaționale ale activității:
Elevi participanți: 544
Proiectul
s-a adresat unui grup țintă
format din elevi ai școlii noastre cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani. Numărul
total al elevilor participanți a fost: 17+124
beneficiari direcți (participanți la activitățile organizate în parteneriat, 17 din
România, 124 de la Pistruieni) și 527 beneficiari indirecți (prezenți la
activitățile de diseminare, participanți ca spectatori), dar și 156 beneficiari indirecţi la nivelul şcolii:
părinți(CRP la nivelul școlii) și profesori participanți la activitatile de
diseminare.
Procentul elevilor participanți direcți, din numărul total al
elevilor grupului țintă din școală a fost de 3%.
Numărul
total al profesorilor participanți a fost de 57: 2 beneficiari direcți (coordonatori/îndrumători
pe secțiuni) și 55 beneficiari indirecți
(profesorii din CP)
Agenda
activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului la
Școala
Gimnazială “Ion Creangă” Suceava
Nr. crt.
|
secţiunea
|
Tematica/
Activități
|
Nr. Participanţi
/ clase
|
Tip activitate
|
Profesori coordonatori
|
1
|
”Pași spre Basarabia”
(pregătirea parteneriatului)
|
“Basarabia-pământ românesc”
|
150
elevi (cl. a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
|
Cercetare
documentară despre istoria Basarabiei
|
Oltea
Prelucă
|
“Vers pentru Basarabia”
|
30
elevi
(cl.
a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
|
Selecția
de texte ce vor fi interpretate la
Pistruieni
|
Oltea
Prelucă
|
||
“100 de cărți pentru 100 de ani”
|
544
elevi
(clasele
de gimnaziu)
|
Colectare
de carte pentru școala Pistruieni
|
Oltea
Prelucă
Elena
Roboschi
|
||
“Sub domnia legii”
|
17
elevi, 34 de părinți ai acestora, 2 cadre didactice
|
Redactarea
tuturor materialelor necesare realizării unei excursii tematice:plan,
colaboratori turism, documente individuale, documentare MAI, etc.
|
Oltea
Prelucă
|
||
“Temelii…”
|
Redactarea
materialelor necesare demarării unui parteneriat educațional cu școala de la
Pistruieni
|
Oltea
Prelucă
|
|||
2
|
“Curcubeu peste Prut”
|
“Maluri de Prut”
|
17
elevi
(cl.
a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
|
documentare ştiinţifică
relativ la obiective istorice din dreapta și stânga Prutului: Ruginoasa, Iași, Chișinău, Orhei,
Pistruieni, Soroca, Pererita
|
Prof.
Oltea Prelucă
|
„La drum, prin Țara lui Vodă Ștefan…”
|
17
elevi
(cl.
a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
|
Excursie
tematică
|
Prof.
Oltea Prelucă
Prof.
Elena Roboschi
|
||
„Curcubeu peste Prut”
|
17
elevi
(cl.
a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
120
elevi și 10 cadre didactice de la Pistruieni
|
Vizită
la Școala Pistruieni
Activități
în parteneriat
Discutarea
unui calendar comun de activități
Semnarea
acordului de parteneriat
|
Prof.
Oltea Prelucă
|
||
“Gânduri,impresii,visuri…”
|
17
elevi
(cl.
a VI a A, a VII a B, C,D, a VIII a B)
|
Discuții
și realizarea feed back ului
|
Prof.
Oltea Prelucă
Prof.
Elena Roboschi
|
||
“Împărtășind
prietenilor din preaplinul sufletelor noastre….”
|
“De la noi, vouă, colegi!”
“Așa arată Basarabia română!”
|
-60
elevi – participanții la excursie și elevii din CE
-
580 de elevi de gimnaziu
Cadrele
didactice ale școlii- in cadrul CP
|
Prezentarea
de impresii, fotografii, cantece si versuri despre romani si romaneste.
|
Prof.
Oltea Prelucă
|
Descrierea activității:
Săptămâna Şcoala
Altfel din acest an şcolar a coincis, la Școala Gimnazială “ION CREANGĂ” Suceava, cu perioada în care, în
contextul Centenar România Mare, am aniversat 100 de ani de la unirea
Basarabiei cu România. Sub semn aniversar, şcoala noastră și-a propus câteva
activități special dedicate marelui moment istoric. Elevii şi profesorii școlii
şi-au sărbătorit Patria, făcând cunoștință cu cateva evenimente și
personalități marcante implicate în procesul constituirii statului national
unitar.
Proiectul
educaţional a cuprins activităţi interactive, de tip intercultural, sesiuni de
documentare ştiinţifică, excursie în Republica Moldova, cu vizitarea unor obiective
culturale simbolice, încheierea unui parteneriat școlar cu o școală din stânga
Prutului, proiecţii de film, expoziție de fotografie, concurs gen „Cine ştie
câştigă”, moment cultural-artistic.
Activitatea noastră a vizat, în primul rând,
cunoaşterea de către elevi a contextului general în care s-a realizat Unirea, a
etapelor Unirii, a importanței acestui act politic, precum și a unor
personalități basarabene, tocmai pentru
a insufla elevilor interesul pentru cunoaşterea celor care le pot fi modele
culturale și morale.
Vizita
în Moldova de dincolo de Prut s-a vrut a fi șansa de a comunica cu oamenii
locului, de a auzi limba română vorbită acolo, de a înțelege că moldovenismul
neamului și limbii vorbite acolo sunt niște aberații, de a se împărtăși cu
frumusețea și bogăția unor locuri despre care nu știau decât din puținele
rânduri ale unor cărți. Cunoașterea
este esența dreptei judecăți și din această perspectivă am realizat excursia
respectivă.
Parteneriatul educational inițiat, cu doar câteva
acțiuni propuse pentru început, este rezultatul cântăririi relațiilor noastre
cu Europa de Vest și de Est, deopotrivă, și al constatării că, din nefericire,
avem mai degrabă relații cu școli occidentale decât cu cele ale fraților români
basarabeni. În consecință, am oferit, ca răsplată a ospitalității extraordinare
de care ne-am bucurat la Pistruieni(un sat care are mai puțini locuitori decât
avem noi elevi în școală!), peste 150 de cărți(literatură românească și străină
clasică și modernă, literatură pentru copii românească și universal, manual și
caiete de lucru, lucrări de pedagogie și didactică, etc), cărți intrate în
patrimonial bibliotecii școlare de la unitatea gazdă.
Am cântat, am recitat, am dansat împreună cu
colegii-gazde, am depănat impresii despre lumea comună căreia îi aprținem,
despre eroi de ieri și de azi, despre oameni și locuri, despre vise și visuri,
despre nădejdi și temeri, despre prietenie și falsa prietenie, despre România
și Moldova, despre bine și rău, despre multe, mari și mărunte.
Coordonatorul activităților proiectului la Școala
Gimnazială “Ion Creangă” Suceava a fost prof.Oltea
Prelucă, iar la Școala Pistruieni a fost prof. Aurica Bargan, directorul unității școlare.
În
cadrul proiectului, elevii noștri au realizat activități după un program
realizat în școală de coordonatorul proiectului, stabilit de comun acord cu elevii
care și-au dorit implicarea și cu coordonatorii de la școala parteneră.
Rezultatele obținute:
dezvoltarea competențelor
de lucru în echipă și a abilităţilor sociale la elevii din clasele implicate
direct în proiect(VI A, VII B,C,D, VIII B);
dezvoltarea competenţelor
de informare-documentare/abilităţi practice / abilitati de gestionare
(organizare şi planificare) a timpului / abilități TIC;
40 de elevi cu abilităţi
de voluntariat;
identificarea unor elevi
cu reale abilităţi artistice (abilitati muzicale,recitare) și dezvoltarea
acestor abilități(Simina, Erika, David, etc);
sporirea interesului părinţilor
elevilor pentru activităţile extraşcolare;
prestigiul şcolii
crescut la nivel naţional prin activităţile propuse şi desfăşurate în cadrul temelor proiectului educaţional.
DVD-uri cu imagini din
cadrul activităţilor;
fotografii din timpul
activităților- expoziție și pe pagina de facebook a şcolii.
produsele realizate de
elevi în timpul activităților (prezentări PowerPoint, desene, afișe, pliante,
postere, fotografii, jurnale de excursie, articole în presă, diplome, testimoniale,
etc. );
Continuitatea activităţii/proiectului:
La finalul realizării activităților din proiectul Centenar românesc- Curcubeu
peste Prut, elevii, profesorii și părinții care au participat la activități
sau la ședințele cu părinții, și-au manifestat aprecierile față de tot ce s-a
realizat în acest proiect, manifestându-și dorința de a participa și, mai ales,
de a susține activitățile următoare
care se vor derula în cadrul parteneriatului încheiat cu școala de la
Pistruieni, Republica Moldova. Astfel, s-a discutat și aprobat organizarea unei
școli de vară cu tematică cultural-națională, care să permită învățarea de
cântece și dansuri populare românești, lecturarea și ilustrarea unor lucrări
literare cu tematică națională, precum și organizarea altor activități dedicate
aniversării Centenarului României Mari: expoziții, spectacole, concursuri
tematice, excursii tematice, activități împreună cu elevii de la Pistruieni
care ne vor fi musafiri în noiembrie 2018.
Ca element de continuitate s-a propus ca proiectul să
fie permanentizat, cu ediții succesive pe diverse tematici, astfel încât
colaborarea să devină permanentă, cele două școli să fie promotoare ale
activității unioniste la nivelul generațiilor de viitori cetățeni care se
formează acum în școală. Mai mult, se dorește a se redacta, în anul școlar
următor, aplicații pentru proiecte cu finanțare europeană care să aibă ca
parteneri cele două școli românești din dreapta și stânga Prutului.
Motivaţia propunerii proiectului
Secvența de Timp în care trăim- anul
2018- are o semnificație aparte în viața poporului român de pretutindeni;
marcarea unui secol de existență a statului național unitar, creat la sfârșitul
primei conflagrații mondiale. Este o bună ocazie pentru readucerea în memoria
colectivă a luptei de veacuri a romanilor pentru unitatea și integritatea
națională. Poporul român a valorificat conjunctura internaţională creată în
urma primului război mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de
eliberare a popoarelor şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa.
Este Centenarul României, dar și al nostru, al tuturor românilor. Ființa
noastră este încărcată de sacrificiul făcut de strămoșii noștri pentru a-și
apăra ființa și identitatea. Noi suntem datori țării în care ne-am născut și
este timpul să învățăm să o prețuim la adevărata ei valoare. Din această
rațiune s-a conturat proiectul CENTENAR ROMÂNESC care îți propune, înainte de
toate, dezvoltarea şi consolidarea si
manifestarea sentimentului patriotic la elevii de gimnaziu, în contextul
manifestării unui interes tot mai scăzut pentru învățare, ăn general, și pentru
istorie, în special. Implicarea în proiect conduce nu doar la îmbogăţirea
cunoştinţelor istorice, ci și la înțelegerea faptului
că Marea Unire din 1918 a fost şi este
unul dintre momentele cele mai importante pentru poporul nostrum, prin
consecințele materiale și morale create, dar și la stimularea
expresivităţii prin interpretarea de poezii
și cântece și exprimarea
imaginației creatoare prin desene,
postere și eseuri. CURCUBEU PESTE PRUT
este doar o parte din proiectul consacrat sărbătoririi centenarului României
Mari și desfășurarea sa a fost favorizată de perioada stabilită de Consiliul de
Administrație al școlii pentru programul Școala altfel (26-30 martie 2018),
perioadă care a cuprins și aniversarea a 100 de ani de la momentul în care, la
27 martie 1917, Sfatul Țării de la Chișinău hotăra
unirea Basarabiei cu Țara.
Rezultatele proiectului nostru sunt sustenabile pe
termen mediu în raport de: stimularea motivaţională a elevilor pentru activităţile extraşcolare
prin promovarea creativităţii, a lucrului în echipă şi a competitivităţii, prin
focalizarea activităților pe formarea comportamentelor adaptative care transpun
elevii în viața reală, prin realizarea de conexiuni între competențele
specifice disciplinelor din trunchiul comun și abilitățile de viață, prin utilizarea resursele info-documentare.
Testimoniale
“Acolo[la Pistruieni]am dat
mâna cu frații nostri, am cântat împreună și ne-am promis că nu vom lăsa pe
nimeni și nimic să ne fure visul nostru de a dăinui împreună în Patria
Mamă-România. Și ne-om ține drepți și
tari, să cinstim Lumina/În fața lui Dumnezeu, una-i Bucovina!/ Și ne-om tine
fruntea sus, cum ni-i scrisă slova/În fața lui Dumnezeu, una e Moldova!” (David P., 14 ani, VII B)
“Ne-a dat șansa să ne cunoaștem frații de peste Prut. Ne-a arătat
că, deși ei au trecut prin multe greutăți, nu și-au pierdut patriotismul și au
fost puternici. De fapt, noi suntem unul și același popor. Numele de Moldova e
doar territorial. România și Moldova nu sunt două țari diferite, chiar dacă le
desparte frontiera. <<Salutăm în
voi o parte frumoasă a unui vis care niciodată nu se va șterge….Trăiască
copilul cel mai mic, dar poate cel mai voinic, al României Mame>>
spunea, cu un veac în urmă, regale Ferdinand, salutând unirea Basarabiei cu
România. Să fim demni de această moștenire!”(Sofia P. 15 ani, VIII B)
“Toate activitățile mi-au trezit emoții profunde.
Am plâns de emoție, am tremurat….mi-a tremurat vocea când am vorbit cu ei, cu
frații noștri din Pistruieni….Au fost emoții mult prea mari ca să poată fi
exprimate în cuvinte….A făcut-o minunat, cu ceva ani în urmă, basarabeanul
Adrian Păunescu: <<Hai să punem
granița-n desagi!>>[…]<<Neamul nostru e în
amândoi>>[…]<<Orice-ar fi, aceeași ne e mama>>. Sincer
spun că, deși am fost în altî țară, eu nu m-am simțit străină. Am simțit că am
revenit într-o parte mai puțin cunoscută a casei mele.” (Erika L, 14 ani, VII B)
“Excursia aceasta mi-a oferit ocazia de a vedea personal ceea ce
până acum știam doar din auzite. A fost o experiență de viață plăcută pe care
am avut-o împreună cu colegii mei și doamna dirigintă în săptămâna Școala altfel.(David T, 14 ani, VII D)
“În an centenar, activitatea de la Școala
din Pistruieni-Republica Moldova a avut un ecou mult mai emoționant. A fost o îmbrățișare caldă , în
zi de sărbătoare, între prieteni știuți, dar necunoscuți. Fiecare zâmbet a fost un semn de ”bun venit”,
fiecare cuvânt - o promisiune ”de revedere”. Cele câteva ore petrecute împreună
au confirmat faptul că orice graniță poate fi trecută, orice bariere pot fi
înlăturate, pentru că suntem <<uniți în cuget și-n simțiri>>”
(prof. E. Roboschi)
“Da, a meritat din plin să particip la această excursie! Am
plecat de acasă și am ajuns tot acasă. Am plecat de lângă părinții și sora mea
și am ajuns lângă frații și surorile mele. Am parcurs sute de kilometric ca să
îi întâlnesc, să îi văd, să îi aud. I-am văzut; îmbrăcați românește, cu surâsul
pe chip, cu emoția intâlnirii, cu bucuria de a fi împreună. I-am auzit; au
recitat și au cântat într-o limbă română dulce, blândă, înmuiată parcă în
mierea și vinul Moldovei străvechi. Am cântat cu ei. Am dansat cu ei. Mi-au
rămas în inimă.”(Simina B, 14 ani, VII D)
„A fost o ieșire
recreațională cu diverse obiective. Am celebrat Centenarul României Mari
într-un mod util și plăcut, am învățat puțină istorie a fraților noștri de
peste Prut, am cunoscut oameni buni și locuri minunate.” (Andrei R, 12 ani, VI
A)
“A călători împreună cu copiii a
fost fascinant. Am avut ocazia să cunosc suflul generației din care face parte și copilul meu dintr-o
perspectivă rară- aceea a unor spații și situații non formale, scot mult mai
ușor la lumină adevărata lor personalitate. Am descoperit, alături de ei, o
Basarabie minunată, locuri mirifice, oameni gospodari și primitori, o limbă română
nealterată, aspecte care m-au convins că trebuie să revin aici cu întreaga
familie, pentru a continua să ne bucurăm de ceeace, pentru atâta vreme, ne-a
fost interzis.”(Alin P, tatăl elevei Sofia P)
“Această
experiență m-a ajutat sa îmi cunosc mai bine colegii și să îmi doresc mai multe
ieșiri împreună cu ei și mă bucur enorm că am avut această ocazie și mi-ar fi
plăcut să nu se termine atât de repede, dar sunt sigur că vor fi și alte
deplasări tot la fel de frumoase precum aceasta.”(Ioan V, 14 ani, VII B)
“Vreau să mulțumesc doamnei profesoare în primul rând pentru că
a organizat excursia. Mai apoi, pentru că în aceste puține zile ne-a fost și
mama, și prietenă, și profesoară. Spun mamă pentru că a avut grijă ca noi să ne
simțim bine și ne-a protejat. Spun prietenă pentru că am vorbit vrute și
nevrute, am râs și nu am simțit bariere. Și spun profesoară pentru că ne-a
învățat atâtea lucruri uimitoare într-un alt mod și, sinceră să fiu, nu știu
dacă aș fi învățat atâtea altundeva și altcumva.” (Erika L, 14 ani, VII B)
„Excursiile
te învaţă mai mult decât zece biblioteci la un loc” spunea cândva
profesorul Nicolae Iorga. Asta reprezintă și pentru mine, profesor de istorie
de mai bine de trei decenii, excursiile pe care le realizez împreună cu
școlarii mei( cu ajutorul părinților lor, firește, pentru că autoritățile
românești n-au înțeles, încă, importanța acestei alternative educaționale!).
Învățăm, în acest fel, istorie și
geografie, civism și omenie, cântece și gastronomie, botanică și etnografie,
povești și poezie; experimentăm, comparăm, dansăm, redesenăm trasee militare și
iubiri celebre, descoperim oameni, locuri și comori de existența cărora nici nu
știam înainte, dar, mai ales, cnstruim relații noi, pe care ni le dorim a fi
eterne. Așa s-a întâmplat și acum și cred că elevilor mei le va fi mai clară
imaginea românismului transprutean și, în perspectivă, vor fi activiști
pro-unioniști, așa cum sunt și mulți alții dintre foștii mei elevi. (prof.
O.Prelucă
În loc de concluzii
Rugăciune pentru Basarabia
Aşează, Doamne, lumea cum ai vrut!
Veacul se duce, vremea e târzie;
la Tine-n ceruri, cineva mai ştie
pământurile noastre peste Prut?
Fă să ne pară că ni s-a părut
că-n ele creşte doar zădărnicie;
Doamne, Te strigă-ntreaga Românie
-n pământurile nostre peste Prut!
Fă să se poată, dacă s-a putut,
paharul să ni-l treci în clipa
sumbră.
Ia-ţi cârja Ta, o, Doamne, ia şi
umblă
-n pământurile noastre peste Prut
ca să mărturisim că Te-am văzut!
Aşează Doamne lumea cum ai vrut!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu