Educaţia este îmblânzirea unei flăcări, nu umplerea unui vas. Socrate
joi, 5 august 2021
Cu întârziere, despre EN
Sunt frumoși, sunt energici, sunt creativi, sunt tot ce vor ei. Despre elevii noștri e vorba. Pentru unii deja nu mai putem folosi verbele la prezent în legătură cu școala noastră pentru că nu mai sunt ai noștri. Mă rog, până la 31 august încă sunt, teoretic, elevii școlii noastre, așa cum constată, de exemplu, conductorii de tren care le verifică biletele și carnetele celor care cutreieră țara cu CFR. Practic, însă, de câteva săptămâni, ei își aștern visurile pe frontispiciul altor unități școlare, cele liceale, din oraș. Și visurile acestea sunt mari, sunt colorate, sunt, poate, incredibile. Acum. Momentan. În zilele acestea de vară atât de așteptată. Peste ani, însă, cele mai multe vor deveni realitate. O realitate cu care ne vom întâlni și noi, cei care, fiecare în felul nostru, ne-am străduit să o creionăm cât mai realist și pentru care am încercat să îi pregătim cât mai bine. Temelia lor ca oameni s-a clădit acasă, în familiile ce le sunt, unele mai mult, altele mai puțin, după cum se pricepe fiecare, alături. Arhitectura lor ca cetățeni ce vor trăi într-o lume tot mai globalizată și cu o viteză tot mai accelerată a fost proiectată de școala noastră, de oamenii acestei unități școlare pentru care catedra nu e doar spațiul magistrului, ci e amvonul de la care predică buna cuviință, solidaritatea, generozitatea, răbdarea, perseverența etc, valori care definesc, dincolo de rezultatele academice, ființa umană. Chiar dacă notele sunt doar niște cifre seci, care nu pot surpinde nici flăcările ce le ard în suflet, nici aripile gata de zbor, nici înălțimea visurilor, nici profunzimea filosofiei lor personale, notele acestea fac diferența și îi dirijează către următoarea etapă a vieții lor, cea de licean, cea care îi va desprinde de mulțime, cea care va da tușa cea mai puternică, cea mai evidentă existenței lor viitoare.
În acest context facem referire la notele lor de la Evaluarea Națională, note care reflectă situația lor din cele două zile de emoții, de stres, de concentrare, note care îi trimit către unitățile școlare liceale din oraș.
La EN din acest an au participat 118 elevi (din 120 de absolvenți; unul nu a intrat în exeamen fiind corigent, celălalt a absentat), 107 dintre ei (94,1%) obținând medii peste limita notei 5 care le e necesară pentru a fi considerați promovați. Nu e cadrul, aici, să facem analize detaliate asupra acestui rezultat, asupra meritelor ori limitelor tuturor factorilor implicați în procesul de instruire (că asta se evaluează, deocamdată, în sistemul nostru școlar). E doar o prezentare statistică, și aceea incompletă, necesară pentru o diagnoză cât mai realistă cu care să începem următorul an școlar. Cele 22 de medii generale cuprinse între 9 și 10 (31 de note în această plajă la Limba și literatura română și 22 la Matematică, cu câte o notă maximă la fiecare din cele două discipline evaluate), însemnând 18,64% din total, pot fi privite, firește, din perspective diferite; unii pot spune că sunt prea puține, alții, dimpotrivă, că e foarte bine. În felul lor, fiecare din cele două grupuri are dreptate. Având în vedere, însă, derularea atipică a acestui an școlar, cu toate problemele cauzate de pandemia SARS-COV19, putem să declarăm că rezultatele sunt cât se poate de în regulă. Cu 50 de elevi cu medii cuprinse între 8 și 10 (73 de note în acest interval la Limba și literatura română și 44 la Matematică; 42,37%) și în condițiile acestui an dificil de gestionat pentru toată lumea, considerăm că fiecare și-a făcut datoria cum a putut mai bine. Că se poate și mai bine, având în vedere calitatea resursei umane din unitatea școlară, este adevărat. Să ne dorim să fim sănătoși, să fie pace în lume și în suflete, să fie sănătate și, de ce nu, un minister mai prietenos cu lumea pe care o gestionează, și atunci și rezultatele vor fi superioare. Până atunci,a nu se uita:
Beatus, qui prodest, quibus potest!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu