Educaţia este îmblânzirea unei flăcări, nu umplerea unui vas. Socrate
miercuri, 6 decembrie 2023
De Moș Nicolae, Irina ne-a umplut sufletele
Cultura organizațională a unei școli cuprinde valorile, atitudinile, credințele, normele, tradițiile și obiceiurile care s-au format de-a lungul timpului într-o anumită unitate școlara și s-au transmis din generație în generație celor care fac să funcționeze instituția școlară respectivă. Ea, cultura organizațională, poate fi privită din două perspective: aspectul formal (cultura normativă), aceasta referindu-se la reguli, norme, relații cu caracter formal, așa cum sunt înscrise în documentele care reglementează activitatea școlii și aspectul informal (cultura expresiva) care cuprinde trăirile, sentimentele, aspirațiile componentele colectivului unității școlare respective, etosul organizațional al acestora, precum și simbolistica organizației (rituri, ritualuri, ceremonii specifice). Colectivul celei mai tinere școli sucevene, alcătuit din circa 1600 de elevi (cărora li se adaugă, în felul lor, părinții și bunicii acestora) și câteva zeci de adulți, cadre didactice, didactic auxiliar și personal nedidactic) . Împreună, construiesc de aproape 30 de ani, o cultură organizațională proprie, care să le contureze o personalitate distinctă în mediul școlar al orașului și, de ce nu, județului Suceava. Azi, 6 decembrie 2023, s-a mai pus o cărămidă solidă la temelia culturii noastre organizaționale prin obținerea, cu notă maximă, a gradului didactic I de către profesoara pentru învățământ primar Irina Baciuc. Activitățile de azi, inspecția de la clasă (susținută în fața unei comisii complexe) și susținerea lucrării scrise (în prezența a multor colegi), cu intervențiile ulterioare, se încadrează perfect în ceea ce înseamnă cultura organizațională. E nu doar un moment în calea devenirii personale a unui cadru didactic dedicat și devotat, ci și un moment de trăire colectivă, de etos colectiv, de consolidare a identității comunității școlare. E un moment deosebit după o destul de lungă perioadă în care școala nu a mai avut asemenea activități (generația care a pus școala pe harta orașului, tânără atunci, e, în mare măsură, pensionară) și, privind la vârsta noii generații de dascăli, vor urma tot mai multe asemenea activități care, fiecare în felul său, va contribui la reafirmarea școlii ca spațiu cultural de prestigiu și încredere. Strategii de formare a gustului pentru lectură utilizate în familie și în școala primară, acesta este titlul lucrării Irinei. Tematica abordată este una extrem de actuală, în condițiile în care lectura, în zilele noastre, este o activitate tot mai umbrită de device-urile electronice cu ajutorul cărora copiii navighează în mediul on line. Mulțumiri, Irina Baciuc, pentru lucrarea care va fi, cu siguranță, de folos tuturor colegilor tăi ca instrument de lucru, ca model de organizare, ca modalitate de prezentare.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu