sâmbătă, 3 februarie 2024

Școala noastră în Campania R.E.S.P.E.C.T.

Dincolo de ecuații de varii grade, de tabelul lui Mendeleev, de trecute vieți de domni, doamne și domnițe, de mijloace literare ori de ecosisteme și game de culori, școala are misiunea de a contribui la construirea unui cetățean onest, conștient de locul și rolul lui în colectivitate, un om empatic, generos, care să se respecte pe sine și pe ceilalți. În acest sens, de mai mulți ani, în județul Suceava se derulează Campania RESPECT, care antrenează numeroși elevi și profesori cu scopul declarat: Prevenirea agresivității și violenței în mediul școlar prin crearea unui mediu educațional armonios, incluziv, mediu propice de exersare a comportamentelor și atitudinilor civilizate, astfel încât fiecare elev să se simtă încurajat, motivat, în deplină siguranță, să se manifeste cu responsabilitate, să fie capabil să-și gestioneze emoțiile, printr-o atitudine tolerantă, nondiscriminatorie, comunicând activ, asertiv și nonviolent
Obiectivele proiectului inițiat și coordonat de IȘJ Suceava sunt: a. Crearea unui mediu educațional armonios, incluziv, în care fiecare elev să se simtă încurajat, motivat, în deplină siguranță. b. Diminuarea cazurilor de violență din mediul școlar prin acțiuni educative specifice componentelor R.E.S.P.E.C.T.: (Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoție. Comunicare. Toleranță.). c. Oferirea de alternative educaționale pentru petrecerea timpului liber prin implicarea elevilor în activități extrașcolare, de învățare nonformală.
Și în anul școlar 2023 - 2024 în perioada 29 ianuarie-2 februarie 2024 s-a desfășurat sub patronajul Inspectoratului Școlar Județean Suceava, proiectul de responsabilizare socială R.E.S.P.E.C.T., cu motto- ul Fii bun ori de câte ori este posibil. Întotdeauna este posibil! Coordonatorul proiectului este doamna inspector școlar profesor Tatiana Vântur. R.E.S.P.E.C.T. înseamnă responsabilitate, emoție, siguranță, prevenție, educație, comunicare, toleranță, cuvinte care trebuie să fie prezente în viața noastră în fiecare zi. Acest proiect se desfășoară cu scopul de a realiza un mediu școlar incluziv, armonios, tolerant și non-discriminatoriu, conștientizând importanța de a trăi împreună cu ceilalți, într-un climat educațional de siguranță, pentru a oferi o educație de calitate copiilor. Participarea Școlii Gimnaziale “Ion Creangă” Suceava la a X-a ediție a campaniei R.E.S.P.E.C.T., a însemnat implicarea a 14 clase, atât din ciclul gimnazial, cât și din cel primar, cuprinzând aproximativ 400 de elevi și 16 cadre didactice. Activitățile desfășurate pe parcursul întregii săptămâni au fost diverse . Despre ce a fost vorba ? A fost vorba de importanța prieteniei în lume, despre toleranță, despre evitarea situațiilor conflictuale, despre acceptarea faptului că suntem diferiți, despre înțelegerea importanței respectului în relațiile interpersonale și în comunitate.
Iată câteva exemple de activități: - la clasa a V a A, cei 38 de elevi coordonați de doamna profesoară Baltaru Daniela au desfășurat mai multe activități sub titlul Gesturi mici care ne cresc frumos. Elevii au scris o scrisoare pentru o persoană din viața lor care a avut un impact pozitiv asupra lor la un moment dat, au purtat tricouri în culorile campaniei R.E.S.P.E.C.T.,, au realizat afișe în care au arătat poziția lor fermă în ceea ce privește violența în școală și nu doar, au discutat pe marginea cărții 100 de rochii de Eleanor Estes. - Isteţii clasei pregătitoare B îndrumați de d-na profesor Matei Ștefania au derulat activitatea „Deşi suntem diferiţi, noi totuşi ne acceptăm!”. Elevii au memorat poezia „Deşi suntem diferiţi”. După momentul de recitare, s-au purtat discuţii despre felul în care ne poziţionăm toţi sub marea umbrelă a R.E.S.P.E.C.T.- ului. S-au explicat termenii şi s-au oferit exemple sugestive din care elevii au învăţat că, deşi suntem diferiţi în funcţie de înfăţişare, interese, abilităţi etc., acceptarea, toleranţa şi empatia trebuie să ducă la coeziunea grupului clasei. - La clasa I G, doamna învățătoare Anamaria Mihăilă împreună cu cei 26 de elevi participanți au realizat activități ce au pornit de la o poveste terapeutică Tobias și furia, au exersat modalitățile prin care broscuța Tobias a învățat să-și gestioneze furia și dorința de răzbunare. Au analizat unele situații din clasă sau din școală în care gesturile urâte și limbajul nepotrivit puteau fi evitate. Vânătoarea de cuvinte a fost cea mai agreată activitate de către copii care s-au străduit să găsească literele care compuneau cuvinte precum prietenie, toleranță, rănit, bătăuș, neascultător. Unii copii au desenat exprimându-și sentimentele față de povestioară. - Proiectul educativ Armonia începe cu noi desfășurat de clasa a III a C coordonator profesor Grădinariu Adriana a fost o oportunitate pentru a arăta importanța respectului față de sine și față de ceilalți. Au fost organizate discuții despre ceea ce înseamnă respectul, cum se manifestă și de ce este foarte important, au fost prezentate povești, filme sau exemple din viața reală care ilustrează conceptul de stil de viață sănătos, au fost realizate jocuri de rol în care copiii au interpretat diferite scenarii și au explorat modul în care se simte în diferite situații sociale, au desenat exprimându-și diferite emoții în funcție de sarcina dată. - Clasa a III a A coordonată de doamna primar Florescu Rodica a desfășurat proiectul O mână de ajutor în care au experimentat arta colaborativă, au emis opinii cu privire la diferite scenarii sociale - Așa da, așa nu!, au realizat o dezbatere în care au răspuns la întrebarea Ce este hărțuirea ? , dar au învățat și ce să facă în caz de hărțuire și au arătat Cum e să fii în papucii mei. - Clasa a V a D coordonată de domnul profesor Ceobanu Daniel a abordat tema NU violenței în școală la care au participat 30 de elevi. Au avut loc discuții interactive pe baza unui film educativ și au fost realizate afișe anti -violență. - Clasa pregătitoare D, profesor Dumitrana Liliana a găsit soluția împotriva violenței și anume Prietenia. Cei 33 de elevi au desfășurat activități interactive, au memorat și apoi au recitat poezia Fără violență de Vali Slavu și au desfășurat o activitate practică de realizare a umbrelei R.E.S.P.E.C.T. - Clasa I D îndrumată de doamna profesor învățământ primar Pădurariu Georgiana a realizat o activitate intitulată Omida prieteniei. Copiii au primit informații despre ceea ce înseamnă Ziua Internațională a nonviolenței în școli, despre mesajul zilei - iubire universală, nonviolență și pace. La sfârșitul activității au dat o mână de ajutor în lupta împotriva violenței prin scrierea unor mesaje ce promovează toleranța și prietenia. - Clasa I E împreună doamna profesor învățământ primar Croitor Viorica au desfășurat un proiect intitulat Fii bun ori de câte ori este posibil! Întotdeauna este posibil! în cadrul căruia au vizionat diferite materiale video și imagini pentru înțelegerea semnificației termenilor ce privesc violența, dar și toleranța, înțelegerea și bunătatea, au realizat desene cu tema titlului proiectului. - Clasa I F coordonată de doamna profesor învățământ primar Puiu Georgiana a realizat activități în cadrul proiectului Împreună vom reuși: stop violenței! Copiii au primit informații despre semnificația Zilei internaționale a nonviolenței în școală, au răspuns la câteva întrebări pentru însușirea înțelegerii celor vizionate și au scris mesaje anti-violență. - La clasa a III a F cei 32 de elevi indrumați de d-na profesor Felicia Latiș au desfășurat o activitate intitulată Unde-i joacă, nu e ceartă! În cadrul acesteia au realizat un puzzle poster În clasa noastră noi nu acceptăm bullying-ul, dar și câteva mesaje în care au adresat cuvinte frumoase unui coleg demonstrând bunătate, înțelegere, empatie. - Degețelele iertatoare le-am găsit la cl. a II-a A, înv. Cical Maria. A fost prezentată și apoi discutată poezia ,,Puișorii certăreți". Elevii au trasat conturul mâinii și pe degețele au scris modele de comportament pozitiv față de colegi. - Clasa a IV a D îndrumată de d-na profesor Fărtăiș Dorina a realizat activitatea intitulată Din R.E.S.P.E.C.T. pentru cei din jur. Elevii împărțiți în 7 grupe au tras la sorți câte o literă. Grupele au primit apoi nume: Responsabilitate, Educație, Siguranță, Prevenție, Emoție, Comunicare și Toleranță. Fiecare grupă a creat un scenariu si a dramatizat o situație potrivită numelui primit. Momentele au fost prezentate și discutate cu toți elevii. - Clasa a VI a D a realizat cu sprijinul doamnei profesor Cristina Gontaru postere educative, dar și o dezbatere interesantă cu tema STOP BULLYING!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu