luni, 3 ianuarie 2011

Pareri vis-a-vis de rezultatele PISA

Mai tot românul se arată a fi indignat când i se aduce la cunoştinţă poziţia noastră în sistemul mondial de evaluare; ba că suntem atât de buni, încât i-am enervat pe unii, care acum măsluiesc rezultatele, ba că eşantioanele nu sunt reprezentative, ba că nu sunt clare criteriile de evaluare, ba că ceilalţi ştiu dinainte rezultatele, ba că ...ba că...Oricum am întoarce-o, se găsesc mereu circumstanţe atenuante şi vinovată mereu iese capra vecinului.
Nu e o noutate că avem rezultate atât de slabe; de ani buni ştim acest lucru şi de ani buni solicităm, înainte de orice, reconsiderarea rostului şcolii în societatea românească. Reconsiderarea asta ar trebui să vină în mod special de la cei investiţi, prin manevra cu găleata şi ştampila, cu putere decizională. Ce să aştepţi, însă, de la ei, când şeful statului afirmă deschis că şcoala românească produce tâmpiţi? Şi, culmea, tâmpiţii acceptă. Ba, mai mult, se hlizesc ca proasta-n târg, în loc să ia atitudine. În loc să ceară onor prezidentului deştept adresa şcolii care l-a făcut pe el deştept, ca să mergem cu toţii la reciclare.
Ce să aştepţi de la haitele de ziarişti care, asemeni hienelor, abia aşteaptă cel mai mic semn de nelinişte în şcoală ca să facă din ţânţar OZN şi să împroaşte cu spurcăciune tot ceea ce, încă, mai e bun în şcoală. Spun încă, pentru că, la cât de atractivă e profesia didactică în ultima vreme şi la interesul celor care vin la şcoală, mă îndoiesc că personalul de la catedră va mai fi multă vreme încadrat în rândul intelectualilor.
Eu nu mă hazardez să cataloghez pe evaluatorii PISA ori criteriile lor, nici pe evaluaţi şi pe formatorii lor.Mă gândesc că daca asiaticii sunt în top, aceasta se datorează faptului că au o filozofie a muncii, răbdării si modestiei care la noi lipseşte cu desăvârşire. La noi toţi ştiu. Nimeni nu face. Toţi critică. Nimeni nu face autocritică. Toţi îşi dau cu părerea, chiar dacă nu îi întreabă nimeni nimic.Nu mă mai miră. Mă indignează însă felul nostru de a privi lucrurile: toată lumea critică aspectele de formă, nu şi pe cele de fond; toată lumea încearcă să explice efectele prin deviere de la subiect şi nu prin analizarea cauzelor care au generat respectivele efecte; toata lumea arată ce nu vrea, dar nimeni nu arată ce vrea de la şcoala românească. Ba, scuze, mai sunt unii care ştiu precis ce vor. De exemplu, mama uneia dintre elevele mele, cu rezultate şcolare foarte slabe, cu un IQ, probabil, extrem de scăzut, care se milogea, mai anţărţ: "haideţi, doamna....să termine şi ea şcoala odată cu colegii ei, că de-o învăţătoare o fi bună şi ea!"
Fără alte cuvinte..............

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu